Kerti utak

2016.05.25.
Kertünk tervezése során nagy figyelmet szentelünk a növények sokszínűségének, teraszok méretének, berendezésének, ám legalább ennyire fontosak a kerti utak, melyek nem csak biztonságos járófelületet adnak, hanem irányt jelölnek, szépséget és bájt kölcsönözve az összképnek.

A kerti út informál, mutatja, merre haladjunk, összekapcsolja a kert egyes részeit, megoldja a tér szerkezetét.
A kerti utak hatással vannak érzelmeinkre, ahogy eljutunk a terasztól a kert aljáig. Fontos meghatároznunk a vonalát, akár papíron, tervezésnél, akár a valóságban… járjuk be az útvonalat.

Figyeljünk a részletekre! Mit-mivel kötünk össze, milyen fontosabb pontok mellett szeretnénk elhaladni, pl kerti sütögető, nagyi kedvenc diófája. Ezek az utak, ösvények nem csupán a gyep megóvását szolgálják, ezen át haladva töltekezünk kertünk szépségéből.

Amennyiben a rendelkezésre álló terület megengedi, bátran szélesíthetjük, hogy két ember is elférjen egymás mellett, a kisebb, mellékutak pedig lehetnek keskenyebbek is. A járda legyen 120 cm széles a ház mellett, másutt a keskenyebb nyomvonal is kényelmes lehet. Néhol képezzünk tereket, öblöket, ahol alkalmunk nyílik a körbetekintésre, ücsörgésre. Helyezzünk a térre álló kerti kutat, középre sziklakertet, mellé lugasokat, padokat, vagy grillezőt!

Tipp: Kerüljük az egyenes vonalakat, de a túlságosan kanyargósakat is, hiszen ez mind arra ösztönöz minket hogy lerövidítsük utunkat, és a pázsitot használjuk az áthaladásra.

A kert látványát folyamatosan bővíthetjük, elvehetünk belőle vagy hozzá tehetünk itt-ott, de az utak, járdák, térkövek burkolatát hosszú távra, jó esetbe egy életre választjuk!
Amennyiben nem szeretné lebetonozni az ösvényt, járdát, kocsi beállót, úgy kavicságyba fektetett térköveket javaslunk, melyek közt a csapadék a drén- rétegbe szivárog. Erre a célra az Otti kövek közül ajánljuk például a Pietra termékcsalád tagjait, pl. a P. Antik Faragott Mészkő nevű burkolatot, vagy a Pietra Jumbo, Pietra Térkő, Pietra Grafit, Pietra Chateau nevű térköveket.

Esetleg a Pietra „Káró”-t, mely a térkövek világában egyedi megjelenésű, vidám, kellemes hangulatú burkolat. A kis diagonál kockák több színben rendelhetők, a nagyobb lapok pedig a mészkő különböző árnyalataiban készülnek. Ne feledkezzen meg a Flóra Ágyásszegély- ről sem, amely megtámasztja a térköveket, nehogy a forgalom miatt szétcsússzanak!
Tegye teljessé kertjét, adja meg szépségét a házához leginkább illő kerti úttal, mely legyen biztonságos és hívogató. Ne tagoljuk szét kertünket, az út sose legyen felesleges, mindig vezessen valahova.

Bemutatott példáinkkal szeretném bizonyítani, hogy egy szívből jövő, jó ötlet a pénztárcánkat is kímélve, milyen csodálatos változást idézhet elő kertünk esztétikai megítélésében.

Kerti út építése

Térköveinkből betonozás nélkül, ún. szárazon rakott technológiával is kialakíthatunk kerti utakat, járdákat, kocsi beállót, egyéb kerti burkolatokat. Mint minden egyéb hasonló munkálatnál, itt is fontos, hogy az első kapavágást alapos és megfontolt tervezés előzze meg. A precíz kivitelezésről Somlói Károlyt, az Otti Manufactura egyik szakemberét kérdeztük.

Fontos kérdések
Rögtön az elején döntsük el, hogy például milyen mélyre ássuk a földalapot, és hogy milyen anyagokkal töltsük azt fel?

– Igen, ezek fontos kérdések, de még előbb a kerti utunk és járdánk leendő nyomvonalát, és azok kívánt szélességét határozzuk meg! A zöldségeskert ágyásai között elegendő lehet egy 60 cm széles, kővel burkolt keskeny utacska, vagy inkább ösvény is, de például a kaputól, a bejárattól a teraszig vezető járda jó, ha legalább 100-110 cm széles. Ha valamilyen fal mellet halad, számoljunk hozzá még körülbelül 20- 30cm-t. Így két ember is kényelmesen elfér egymás mellett.

– Hallottunk már olyanról, hogy egy köztéri parkban úgy tervezték meg a burkolatok helyét, hogy előbb megfigyelték milyen nyomvonalakon járnak az emberek.

– Ezt gondolatban is lemodellezhetjük. A kerti járdánknak két fontos meghatá­rozója lesz, az egyik az esztétikus megjelenés, a dizájn, mindenképpen elengedhetetlen, hogy szép legyen, de ugyanennyire fontos a funkció is, hiszen a példánál maradva, ezen járva akarunk eljutni a kútig, és nem a gyepen keresztül.

– Ezeket valóban érdemes alaposan végiggondolni… Tegyük fel, hogy ez már megvan, hogyan tovább?

– Nos, ha fejben összeállt a kép, és le is rajzoltuk a terveinket, hozzáfoghatunk az érdemi munkához. Első lépésben kijelöljük a járda, vagy az út pontos nyomvonalát, majd hozzálátunk a tükör kialakításához.

– Mit jelent ebben az esetben a tükör?

– Így nevezik szaknyelven a kiásott földalapot. Ki kell ásnunk a teljes nyomvonal mentén a földet, amit majd erre megfelelő anyagokkal pótlunk vissza, hogy a térköveknek megfelelő, stabil alapot kapjunk.

– De ugye nem kell túl mélyre ásni?

– Ez elsősorban a várható terheléstől függ. Egy gyalogos járdához elegendő 25 centiméter vastag alépítmény, de ha autóval is ráállunk, akkor már legalább 30-35 cm mélység kell. Amikor rendszeresen nehezebb járművel hajtunk rá, például teherautóval, busszal, akkor minimum 45 cm kell. Ezzel nem szabad spórolnunk, mert később sok bosszúságot okozhat a megsüllyedt burkolat. Ezek a számértékek megfelelnek a hazánkban szokásos értékeknek, de például Németországban sokszor ezeknél is vastagabb alapot képeznek. Minél mélyebb, annál erősebb, stabilabb, és annál jobban vezeti el a vizet is. Ezekhez a számokhoz adjuk hozzá még a térkövek vastagságát, illetve a bevibrálás okozta szintsüllyedést is. A bevibrált térkő szintje még fél- egy centit süllyedni fog, ezzel számoljunk!

– Az önök által gyártott kövek milyen vastagok.

– A szárazon rakott burkoláshoz az Otti Manufactura 5, és 7, egyes esetekben  8- 10 cm vastagságú köveket készít, többféle formában, méretben és színben. Ezek kipróbált és bevált méretek. Extrém fesztáv esetén vasalást kell alkalmaznunk.

– Miért fontos a térkövek vastagsága?

– A térkőnek, különösen ebben az esetben, amikor nincs alatta beton alap, jó teherbírásúnak kell lennie, és egy három centiméter alatti lap – túl azon, hogy nem bírna ekkora fizikai terhelést – az alulról beszivárgó víz miatt fel is fagyhatna. Fontos az is, hogy a térkőnek legyen tömege, és a vastagabb köveket a fugák is jobban tartják, de erről később. A lényeg, ha például az autóval gyorsítunk, lassítunk, fékezünk, a kő ne mozduljon meg, vagy ha csak a szélére lépünk, ne billenjen meg, stabilan álljon. Ezeken túl a térkő legyen kopásálló, és jó, ha a felülete csúszásmentes. Szóval a járda esetén, ami a példabeli kerti kúthoz vezet, öt centiméter vastag kő esetén legalább 25-30 cm mélyen kell kiásni az alap helyét. Ez megfelelő lesz. Amikor ezzel megvagyunk, hozzáfoghatunk a szegélyezéshez.

– Szegélyezni is kell?

– Ez fogja össze oldalirányból a járdánkat.

– A szegélyt mi tartja, a kiásott földalap függőleges széle?

– Ez nem lenne elég. Mi az Otti Flóra szegélyköveket betonnal rögzítjük. Ez természetesen később nem fog látszani, ez az alapja. Azt is mondhatom, ez egy bent maradó zsalu. Majd a kövek lerakásában is segíteni fog, ehhez tudunk mérni, mint egy vezető sávhoz. Így biztosan nem fog oldalirányban sem meglazulni a járdánk.

– Kiástuk az alap helyét, rögzítettük a szegélyköveket. Mi a következő lépés?

– Most kialakítjuk az alapot. A jól kialakított, kellően tömörített- vibrált, jó teherbírású alap nem fog megsüllyedni. Több rétegben, 0-35 mm méretet használva, feltöltjük sóderral a kiásott tükröt, közben tömörítjük. A megfelelően ledöngölt sóderrétegekre terítjük a finom szemcséjű 1-4 (vagy 2-5) kőzúzalékot, amit tömöríteni már nem kell, viszont ezzel állítjuk be a pontos szintet.

– Jöhetnek végre a kövek.

– Így van. Hozzáláthatunk a térkövek lerakásához.

– Ha ezzel végeztünk, kitöltjük a fugák helyét és kész a járda?

– Tulajdonképpen igen, de azért még itt is kell beszélnünk néhány fontos mozzanatról. Most, amíg még nem töltöttük ki a fugák helyét, el kell döntenünk, hogy akarjuk e impregnálni, felület kezelni a térköveket. Ez egyébként az általános gyakorlatban nem szokás, az esetek nagy részében nem impregnáljuk a térköveket, de extrém esetekben szükséges lehet. Az impregnáló anyagok megvédik a térkövet az olyan szennyeződésektől is, mint pl. az olajok, zsírok, vörösbor stb., vagyis olyan helyeken, ahol az autónk áll, vagy a grillsütő környékén. Miután leraktuk a köveket, permetezővel, vagy akár hengerrel, ecsettel felhordjuk a térkő felületére a folyékony impregnáló anyagot, és ha ez már megszáradt, utána söpörjük be a fugákat.

– Homokkal?

– Nem. A homok nem tartana a rusztikus Otti köveknél, és el is folyik az esővel. Ráadásul a növényi magok is kikelnek a nedves homokban. Olyan anyagot használjunk, ami tartást ad a térköveknek. Besöprő kővel töltjük fel a fugákat. Apró szemcséjű, 1-3, vagy 1-4 mm méretű zúzott kővel. Lehetőleg olyannal, ami nem gömbölyű szemcsékből áll, mert azok képesek elgördülni egymáson. Szilánkosra tört szemcséjű besöprő kő a legjobb. Ennek a szemcséi nem gördülnek, inkább egymásba kapaszkodnak, így adva még nagyobb stabilitást, főleg a rusztikus élű Otti térköveknek, meggátolva az oldalirányú dőlést, a kövek kimozdulását.

– Kell ezt még vibrálni?

– Ajánlott; finoman, gumilapos vibrátorral. Még annyit megemlítenék a besöpréssel, a fugák feltöltésével kapcsolatban, hogy többféle színű zúzott kő közül választhatunk. Itt is a funkció és a külső megjelenés visszatérő kettősségével találkozunk. Válasszunk olyan színű besöprő követ, ami a térkövünkhöz illik. Sötét, feketés bazaltot ha kontúros fugát szeretnénk, bézs mészköveket, fehér dolomitot, ha finoman árnyalt rajzolatot akarunk elérni.

kertiutak
Kerti kút és térkő tökéletes harmóniája